اخبار 34 20 آذر 1400 - 3 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تحقق ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در زنجان

تحقق ۱۸ درصدی سرمایه‌گذاری خارجی در زنجان

ایسنا/زنجان استاندار زنجان گفت: سرمایه‌گذاری خارجی استان ۱۵۶ میلیون دلار بوده که ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در استان زنجان محقق شده است.

فتح‌الله حقیقی شامگاه دیروز (۹ اسفندماه) در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان زنجان که در محل استانداری زنجان برگزار شد، با بیان اینکه با تلاش مدیران استان در خصوص پیگیری‌های جدی انجام شده در بحث صادرکنندگان زنجانی، در شاخص‌ها شاهد تغییر ملموس و عینی هستیم، اظهار کرد: هدف‌گذاری صادرات در سال‌جاری به میزان ۲۱۸ میلیون دلار بوده و در حال حاضر این رقم به ۲۳۸ میلیون دلار رسیده که نشان‌دهنده رشد ۱۱ درصدی نسبت به هدف‌گذاری پیش‌بینی شده بوده، در حالی که در کشور شاهد کاهش ۲۰ درصدی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه طبق پیش‌بینی‌ها رقم صادرات استان تا پایان امسال به ۲۵۰ میلیون دلار خواهد رسید، افزود: امسال در کشور با مسئله بزرگی به نام تحریم و شیوع ویروس کرونا مواجه بودیم که موضوع صادرات را با چالش مواجه کرد، گفتنی است در استان زنجان با کمک مردم به عنوان موفق‌ترین استان کشور در بحث مبارزه با بیماری کرونا عمل کرده‌ایم.

این مسئول با بیان اینکه بسته بودن سه ماهه مرز ایران و ترکیه، تاثیر زیادی بر کاهش صادرات کشور گذاشته بود، تصریح کرد: ۲۵۰ هزار تن واردات به صورت گذر موقت انجام شده که ۵۰۰۰ تن آن تبدیل به صادرات شده است.

استاندار زنجان با بیان اینکه گفت‌وگوی بخش خصوصی با دولت یکی از موفق‌ترین اقدامات انجام شده در استان بود که جلسات زیادی نیز طی دو سال گذشته در این خصوص برگزار شد، ادامه داد: نباید فعالیت‌ها معطل تصمیمات باشد، بلکه باید در تصمیم‌گیری‌ها نظرات استان‌ها نیز دریافت شود.

حقیقی با بیان اینکه در دهه‌فجر امسال ۹۹۵۱ میلیارد تومان پروژه در استان افتتاح شد که فقط ۹ درصد آن کلنگ‌زنی بود، اظهار کرد: پنج پروژه نیز به مبلغ ۷۰۰۰ میلیارد تومان با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهور افتتاح شد.

وی افزود: سرمایه‌گذاری خارجی استان ۱۵۶ میلیون دلار بوده که ۱۸ درصد سرمایه‌گذاری خارجی در استان زنجان محقق شده و این نشان‌دهنده تایید اعلام سازمان صمت مبنی بر ارتقای فضای کسب ‌و کار استان زنجان به رتبه دوم است.

این مسئول خاطرنشان کرد: همه شاخص‌ها باعث شده بیمه اجباری در فروردین امسال از ۱۱۰ هزار و ۹۸۳ نفر در آذرماه به ۱۱۶ هزار و ۴۲۷ نفر افزایش پیدا کند و بیمه بیکاری نیز در آذرماه سال گذشته از ۳۲۱۷ نفر، در آذرماه امسال به ۲۸۳۰ نفر کاهش پیدا کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه سازمان توسعه تجارت به عنوان متولی صادرات در کشور است اما بخش‌هایی مانند اداره‌کل امور مالیاتی، بانک مرکزی و گمرک تاثیرشان بر روند صادرات بیش از اختیارات سازمان توسعه تجارت است، اظهار کرد: از ۱۲ آبان امسال با انجام کار کارشناسی، وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صادرات و تعهدات ارزی شناخته شد.

ناصر فغفوری با بیان اینکه قبل از ۱۲ آبان و بعد از آن بخش صادرات و تعهدات ارزی متفاوت شده‌ که امید است با اقدامات انجام شده شاهد جهش صادراتی باشیم، افزود: بر اساس محوریت موضوع سازمان صنعت، معدن و تجارت بخش‌های مختلفی مانند معاونت اقتصادی ریاست‌جمهوری که قوانینی تصویب می‌شود، باعث ایجاد موازی‌کاری‌هایی شد که صادرکنندگان را سردرگم کرده بود، بنابراین با توجه به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت امور خارجه، انتظار می‌رود رایزن‌ها نقشه کلیدی در حوزه صادرات داشته باشند.

وی با بیان اینکه رایزنان اقتصادی باید به دنبال رفع مشکلات اقتصادی و زیرساختی باشند و بتوانند مشکلات را به صورت موردی حل کنند، تصریح کرد: رایزن اقتصادی و بازرگانی باید به موازات در کنار واحد تولیدی باشند تا تاجر با آسودگی خاطر در کشور، مقاصد صادراتی را انجام دهد.

این مسئول در رابطه با نقشه‌راه توسعه تجارت خارجی استان زنجان، اظهار کرد: اتاق بازرگانی استان زنجان نقشه راه توسعه تجارت خارجی را طراحی کرده و همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز در این امر  مشارکت داشته‌اند و مورد قبول همه بخش‌های اقتصادی استان زنجان قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با اشاره به قوانین رفع تعهدات ارزی، ادامه داد: هیچ صادرکننده‌ای نمی‌تواند بگوید به دلیل رفع نکردن تعهدات ارزی، صادرات او متوقف شده است، گفتنی است کارت بازرگانی هیچ واحد تولیدی در استان تعلیق نشده و یک پرونده تعزیراتی منتج به حکم نیز نداریم.

فغفوری با تاکید بر اینکه کمتر واحد تولیدی در استان زنجان وجود دارد که نسبت به سال گذشته شاهد کاهش تولید باشد، اظهار کرد: واحدهای نمونه صادراتی نباید در صف تخصیص ارز بوده و باید مشمول مزیت‌های متفاوتی باشند، قابل ذکر است در بحث تسهیلات ۱۲ واحد نمونه استان از تسهیلات سرمایه در گردش ۱۴.۵ درصد و مشمول  ۴ درصد یارانه خواهند شد.

وی با بیان اینکه طی ۱۰ ماهه اول امسال ۲۵۱ میلیون دلار صادرات از محل مبدا تولید صورت گرفته و ۲۰۳ میلیون دلار نیز از محل صادرات گمرک انجام شده است، افزود: هدف‌گذاری انجام شده در صادرات گمرک زنجان ۲۳۸ میلیون دلار بود که تاکنون ۲۰ میلیون دلار از هدف‌گذاری تعیین شده افزایش داشته است.

این مسئول با اشاره به بسته بودن مرزهای کشور در شش ماهه اول امسال، خاطرنشان کرد: در نیمه دوم امسال برای صادرات مشکلی نداشته‌ایم و بخش دولتی با صدور بخشنامه‌هایی مانند تعیین تکلیف تعهدات ارزی، با کمک بخش خصوصی به بهبود و افزایش صادرات کمک کرده است.

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *