اخبار 20 اسفند 1402 - 5 ماه پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

چطور مهندس صنایع غذایی شویم؟ راهنمای مسیر شغلی

استخدام مهندس صنایع غذایی

امروزه بسیاری از مواد غذایی مصرفی به صورت فرآوری شده هستند و در کارخانه‌های صنایع غذایی تولید می‌شوند. مواد غذایی تولید شده در کارخانه‌ها باید بسته‌بندی مناسب، ماندگاری و کیفیت بالا داشته باشند تا سلامت مصرف‌کنندگان آسیب نبیند و محصول نهایی در بازار، قابل رقابت باشد.

به همین دلیل کارخانه‌ها اقدام به استخدام مهندس صنایع غذایی می‌کنند. مهندس صنایع غذایی از گام اول بر فرایند تولید محصول نظارت دارد.

درباره رشته صنایع غذایی

مهندسی صنایع غذایی ماهیتی میان‌رشته‌ای دارد. در این رشته اصول مهندسی، میکروبیولوژی، کشاورزی و شیمی با یکدیگر ترکیب می‌شوند. هدف اصلی این رشته تولید، برداشت و فرآوری مواد خام گیاهی و دامی و حفظ کیفیت آن‌هاست. این رشته به صورت مستقیم با سلامت مصرف‌کنندگان ارتباط دارد و دارای اهمیتی حیاتی برای کارخانه‌های صنایع غذایی است.

مهندسی صنایع در مقطع هنرستان یکی از زیرشاخه‌های گروه کشاورزی است. همچنین، این رشته در دانشگاه نیز به علاقه‌مندان ارائه می‌شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره استخدام رشته صنایع غذایی به لینک مربوطه مراجعه کنید.

وظایف مهندس صنایع غذایی چیست؟

کارخانه‌ها و ادارات برای انجام وظایف زیر اقدام به استخدام مهندس صنایع غذایی می‌کنند.

  • کسب اطمینان از سودآوری محصولات تولیدی
  • مدیریت کردن تجهیزات، نگهداری محصولات و سیستم‌های بسته‌‌بندی
  • بهبود فرایندهای فعلی صنایع غذایی کارخانه و ارتقای تجهیزات آن
  • تحقیق درباره آخرین فناوری‌های تولید مواد غذایی
  • تعامل و همکاری با دیگر بخش‌ها
  • انجام آزمایش بر روی محصولات
  • اطمینان از یکسان بودن مزه، رنگ، بافت و بوی مواد غذایی تولید شده در حجم بالا
  • ارتباط با مشتریان و تامین‌کنندگان

مهارت‌های مورد نیاز مهندس صنایع غذایی

برای استخدام مهندس صنایع غذایی، داشتن چنین ویژگی‌هایی اهمیت دارد.

  1. شناخت کامل بازار هدف: مهندس صنایع غذایی باید به طور کامل بازار هدف و مشتریان را بشناسد.
  2. مهارت در مدیریت زمان: موقعیت‌های شغلی مهندسی صنایع غذایی، نیازمند هماهنگی چندین وظیفه و فعالیت هستند. یک مهندس صنایع غذایی باید توانایی مدیریت زمان را داشته باشد.
  3. دقت و توجه بالا به جزئیات: شغل مهندسی صنایع غذایی به دقت بسیار زیادی نیاز دارد.
  4. دانش بالا در حوزه صنایع غذایی: مهندس صنایع غذایی باید با مفاهیم پایه، اصول تولید، فرآوری و بسته‌بندی محصولات غذایی آشنایی کامل داشته باشد.
  5. مهارت‌های تحلیل داده: مهندس صنایع غذایی باید بتواند داده‌ها را جمع‌آوری و تحلیل کند. این کار برای بهبود فرآیند تولید و حفظ کیفیت محصولات ضروری است.
  6. آشنایی با استانداردها و مقررات مربوط به صنایع غذایی: مهندس صنایع غذایی باید با استانداردهای بهداشتی و محیطی مرتبط با تولید محصولات غذایی آشنا باشد.
  7. مهارت‌های نرم: مهندس صنایع غذایی باید توانایی انجام کار تیمی، مدیریت اضطراب، انعطاف‌پذیری و رهبری موثر در محیط کار را داشته باشد.
  8. مهارت‌های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط موثر با تیم‌های کاری، مشتریان و ذینفعان از وظایف مهندس صنایع غذایی است.

ویژگی‌های رزومه مهندس صنایع غذایی

رزومه مهندس صنایع غذایی باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد.

  • اشاره به تحصیلات
  • ذکر تجربه‌های کاری مرتبط
  • ذکر دوره‌های آموزشی مربوط به صنایع غذایی

فرصت‌های شغلی برای استخدام مهندس صنایع غذایی

برای مهندسان صنایع غذایی موقعیت‌های شغلی مختلفی وجود دارد که در ادامه می‌توانید با برخی از آن‌ها آشنا شوید.

استخدام مهندس صنایع غذایی در ادارات دولتی

بسیاری از مهندسان صنایع غذایی در ادارات دولتی نظیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مشغول به کار می‌شوند و وظایف مختلفی را بر عهده می‌گیرند.

استخدام مهندس صنایع غذایی در وزارت بهداشت

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مهندسان صنایع غذایی را به عنوان ناظر کیفی استخدام می‌کند. علاوه بر آن، برخی از مهندسان صنایع غذایی به عنوان پژوهشگر در وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند.

استخدام مهندس صنایع غذایی در معاونت غذا و دارو

معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت، اقدام به جذب مهندسان صنایع غذایی به عنوان ناظر کیفی و پژوهشگر می‌کند. کار در معاونت غذا و دارو برای بسیاری از دانش‌آموختگان رشته صنایع غذایی پرطرفدار است.

استخدام مهندس صنایع غذایی در دانشگاه‌ها

برای انجام فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی به کارشناسان صنایع غذایی به عنوان هیات علمی و مسئول آزمایشگاه‌ در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی نیاز است.

استخدام مهندس صنایع غذایی در بانک کشاورزی

رشته صنایع غذایی، زیرمجموعه مهندسی کشاورزی است. بانک کشاورزی نیز در آزمون‌های استخدامی خود به صورت سالانه، اقدام به جذب دانش‌آموختگان مهندسی کشاورزی می‌کند. بنابراین فارغ‌التحصیلان صنایع غذایی شانس استخدام در بانک کشاورزی را دارند.

استخدام مهندس صنایع غذایی در تهران

فرصت‌های شغلی متعددی برای مهندسان صنایع غذایی در تهران و شهرهای اطراف آن نظیر کرج، شهریار و پاکدشت وجود دارد. تعداد بسیار زیادی از کارخانه‌‌های صنایع غذایی در تهران و البرز فعالیت می‌کنند و به نیروی متخصص احتیاج دارند.

استخدام مهندس صنایع غذایی پاره وقت

بیشتر فرصت‌های استخدامی مهندسی صنایع غذایی به صورت تمام وقت است. اما برخی از کارخانه‌ها به صورت پاره وقت اقدام به جذب کارشناس صنایع غذایی می‌کنند.

استخدام مهندس صنایع غذایی بدون سابقه کار

خیلی از کارجویان این نگرانی را دارند که برای پیدا کردن کار مناسب باید سابقه کار بالایی داشته باشند، اما این امکان وجود دارد که بدون داشتن سابقه کار نیز به عنوان کارشناس صنایع غذایی مشغول به کار شوید. شما می‌توانید با شرکت در دوره‌های کارآموزی شرکت‌های صنایع غذایی، مهارت‌های خود را بالا ببرید و شانس بیشتری برای استخدام در شرکت‌های ایده‌‌آل خود پیدا کنید.

درآمد مهندسان صنایع غذایی

کارشناسان صنایع غذایی در سال 1402، به طور متوسط 11 میلیون تومان به عنوان دستمزد دریافت کرده‌اند. حقوق دریافتی برای نیروهای متخصص صنایع غذایی به طور متوسط 15 میلیون تومان بوده است. مدیران صنایع غذایی نیز به طور متوسط، حقوقی معادل 22.5 میلیون تومان داشته‌اند.

مهندسی صنایع غذایی برای چه کسانی مناسب نیست؟

مهندسی صنایع غذایی علیرغم جذابیت‌های خود، چالش‌هایی نیز به همراه دارد و برای برخی افراد مناسب نیست. اگر به کار در کارخانه‌های خارج شهر علاقه ندارید این رشته مناسب شما نخواهد بود؛ چرا که بیشتر موقعیت‌های شغلی این رشته در کارخانه‌هایی خارج از شهر هستند.

موقعیت‌های شغلی مهندسی صنایع غذایی نیازمند دقت و توجه بالا هستند. پس اگر نمی‌توانید اضطراب خود را مدیریت کنید این شغل مناسبتان نخواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله، توضیحاتی درباره رشته مهندسی صنایع غذایی داده شد و پس از آن وظایف مهندس صنایع غذایی مورد بررسی قرار گرفت. در گام بعدی با مهارت‌های مهمی که یک کارشناس صنایع غذایی نیاز دارد، آشنا شدید. در پایان نیز فرصت‌های شغلی مرتبط با این رشته بررسی شدند.

استخدام مهندس صنایع غذایی در رستوران، دانشگاه و ادارات مختلف امکان‌پذیر است و علاقه‌مندان می‌توانند با تهیه یک رزومه کامل، شانس خود را برای استخدام در این زمینه افزایش دهند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *