اخبار 38 24 آذر 140010:22 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

اجرای طرح کاداستر در ۱۵۱ هزار هکتار از اراضی طارم

اجرای طرح کاداستر در ۱۵۱ هزار هکتار از اراضی طارم

ایسنا/زنجان رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری طارم از اجرای طرح کاداستر و تثبیت اراضی ملی در ۱۵۱ هزار هکتار از اراضی طارم خبر داد.

ضیاءالدین حسنلو در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه مساحت کل شهرستان طارم ۲۲۴ هزار هکتار است، اظهار کرد: از این آمار حدود ۴۳ هزار مستثنیات است. حدود ۱۸۱ هزار هکتار از شهرستان طارم را اراضی ملی، مرتعی و جنگلی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این‌که در کل روستاهای شهرستان طارم اصلاح هندسی انجام گرفته است، تصریح کرد: این طرح یک سال است که در این شهرستان آغاز شده و پس از رفع تداخلات، مرز اراضی ملی و مستثنیات مشخص خواهد شد.

رئیس اداره منابع‌طبیعی و آبخیزداری شهرستان طارم با اشاره به اجرای طرح کاداستر در طارم، بیان کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون در ۱۵۱ هزار هکتار از اراضی ملی شهرستان طارم طرح کاداستر اجرا شده است.

حسنلو با بیان اینکه از اراضی این شهرستان ۳۰ هزار هکتار باقی مانده که در آن‌ها طرح کاداستر اجرا نشده است، خاطرنشان کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده قرار است در سال آینده طرح کاداستر در این اراضی نیز اجرا شود.

به گزارش ایسنا، کاداستر از زیر مجموعه‌های سامانه‌های اطلاعات زمین (LIS) است و به منظور مدیریت اراضی ایجاد می‌شود. مدیریت اراضی در سطح نخست شامل ثبت و تعیین مالکیت و تعیین حدود موقعیتی و مساحت زمین بوده که در این گام، با انجام عملیات نقشه‌برداری کاداستر، منجر به صدور اسناد تک‌برگی می‌شود.

طرح کاداستر با نقشه‌برداری ثبتی انجام می‌شود و به این دلیل که یک کار حقوقی به شمار می‌رود، مبنای صدور سند مالکیت قرار می‌گیرد. هدف از اجرای طرح کاداستر، جمع‌آوری آمار و اطلاعات اراضی کشاورزی و تعیین محدوده‌ ملکی برای احراز و تثبیت مالکیت و تعیین حدود زمین‌های ملی و شخصی است.

اولین مزیت تعیین تکلیف مالکیت اراضی، کاهش تصرف و تعرض به آن‌ها و در واقع، کاهش پدیده‌ی زمین‌خواری است. برخی اراضی توسط سودجویان مورد تصرف قرار گرفته و به شکل غیرقانونی دچار تغییر کاربری شده و به فروش می‌روند که تنها راهکار بهبود این وضعیت، اجرای کامل طرح کاداستر است.

طرح کاداستر همچنین از تخلفات قولنامه‌ای و مالکیت اراضی جلوگیری می‌کند، مزیت دیگر طرح کاداستر، جلوگیری از صدور چند سند برای یک زمین است؛ زیرا در گذشته برای برخی اراضی به ویژه اراضی کشاورزی، به بهانه‌های مختلف بیش از یک سند صادر می‌شد. با اجرا شدن کامل طرح کاداستر، اطلاعات ملکی به صورت آنلاین در دسترس قرار گرفته و وضعیت ملکی اراضی نیز به راحتی قابل شناسایی است.

از آن جایی که در این طرح حدود زمین مشخص و تعیین شده و مالکیت آن نیز تثبیت می‌شود، می‌توان با یک پارچه‌سازی و تجمیع اراضی، میزان بهره‌وری در تولید محصولات را افزایش داده و به نوعی، حالت گذار از کشاورزی سنتی، به کشاورزی صنعتی است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *