اخبار 42 4 دی 14006:35 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

بازگشت ۱۳۰۰ واحد راکد به چرخه تولید در کشور

بازگشت ۱۳۰۰ واحد راکد به چرخه تولید در کشور

ایسنا/چهارمحال و بختیاری معاون صنایع وزیر صمت گفت: تاکنون در سال‌جاری ۱۳۰۰ واحد راکد مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند، سهمیه چهارمحال و بختیاری برای احیای واحد هشت واحد صنعتی بود که خوشبختانه تاکنون ۲۰ واحد صنعتی در این استان به چرخه تولید برگشته‌اند.

مهدی صادقی نیارکی ۳۰ بهمن‌ماه در آئین جشن تولد واحدهای صنعتی راکد راه‌اندازی شده مجدد چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه امروز ۲۰ واحد صنعتی راکد در این استان به چرخه تولید بازگشته‌اند، اظهار کرد: باید در کنار این واحدهای صنعتی، صنایع تکمیلی نیز احداث شود تا شاهد بهبود وضعیت صنعتی در این استان باشیم.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه بحث احیای واحدهای راکد از سال ۱۳۹۸ در کشور کلید خورد، گفت: ۱۰ هزار واحد صنعتی راکد و نیمه‌فعال در کشور شناسایی شد، در سال گذشته هدف‌گذاری برای بازگشت ۲۰۰۰ واحد راکد در دستور کار قرار گرفت، امسال نیز سهمیه بازگشت واحدهای راکد به چرخه تولید در کشور ۱۵۰۰ واحد است.

وی افزود: تاکنون در سال‌جاری ۱۳۰۰ واحد راکد مجددا به چرخه تولید بازگشته‌اند، سهمیه چهارمحال و بختیاری برای احیای واحد هشت واحد صنعتی بود که خوشبختانه تاکنون ۲۰ واحد صنعتی در این استان در سال‌جاری به چرخه تولید برگشته‌اند.

صادقی نیارکی با تاکید بر اینکه کشور در حال حاضر در سخت‌ترین شرایط اقتصادی در ۴۰ سال گذشته قرار دارد، عنوان کرد: اما با وجود تحریم‌های ظالمانه و شرایط بیماری کرونا در سال‌جاری با افزایش هشت درصدی تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در کشور مواجه بودیم، اما مشکل اصلی اکنون تامین مواداولیه است.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال‌جاری ۵۷۰۰ واحد به بهره‌برداری رسیده که این واحدها  برای ۱۰۷  هزار نفر در کشور اشتغال مستقیم ایجاد کرده است و این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۲۸ درصدی داشته است، برای اتمام این واحدها حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان هزینه شده است.

وی از رشد ۴۰ درصدی صدور جواز تاسیس در ۱۰ ماهه ابتدایی سال در کشور خبر داد و تصریح کرد: در این مدت ۳۲ هزار فقره جواز تاسیس صادر شده است، اما از این تعداد کمتر از یک سوم به بهره‌برداری می‌رسد.

صادقی نیارکی در ادامه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۵۷ مجموع صادرات غیرنفتی کشور ۵۴۰ میلیون‌ دلار و واردات کالا ۱۰ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود، این عدد در سال ۸۹ در بحث واردات به ۶۵ میلیارد دلار و در صادرات به عدد ۲۷ میلیارد دلار رسید.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه کرد: در سال ۹۷ واردات ۲۵۰۰ ردیف تعرفه به کشور ممنوع شد که ارزش این کالاها حدود چهار میلیارد دلار بود، در سال ۹۸ با افزایش تولید و کاهش واردات میزان واردات به ۴۳ میلیارد دلار کاهش و میزان صادرات به ۴۱ میلیون دلار افزایش پیدا کرد.

وی تاکید کرد: راهبرد اصلی وزارت صمت ساخت داخلی تجهیزات است، ۱۴ میز ساخت داخل در کشور برگزار شد و هدف کاهش وابستگی و ارزبری ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلاری بود، که ارزبری به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کاهش محقق شد.

صادقی نیارکی با اشاره به اینکه 8000 واحد فعال، نیمه‌فعال و راکد در کشور پروانه بهره‌برداری دارند، یادآور شد: طبق سیاست‌های اعلامی دولت باید مصرف ارز در واردات در حوزه صنعت به ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کرد، این مسئله ثبت سفارش برای تامین مواداولیه را با مشکل مواجه کرد، اما با این وضعیت تولید در کشور در حال انجام است.

معاون صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در پایان گفت: در سامانه بهین‌یاب به سرمایه‌گذارانی که قصد انجام سرمایه‌گذاری دارند، طرح‌های نیمه‌تمام در آن حوزه معرفی می‌شوند تا منابع کشور به سمت این طرح‌ها سوق پیدا کند.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *