اخبار 43 5 دی 14007:18 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

۴۰ روزی که خواب از دامپزشکی خراسان جنوبی گرفته شد

۴۰ روزی که خواب از دامپزشکی خراسان جنوبی گرفته شد

ایسنا/خراسان جنوبی مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تاخیر در گزارش‌دهی شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، وسعت شیوع ویروس را افزایش داد، گفت: در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده‌ایم.

محمد اصغرزاده در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه علت اصلی ورود بیماری به استان، پرنده‌های مهاجر آبزی بودند، اظهار کرد: از ابتدای شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تاکنون فعالیت‌های مختلفی را دنبال کردیم و در این مدت شهرستان‌های بیرجند، خوسف و سربیشه درگیر بیماری شدند.

وی با بیان اینکه در ابتدا شایعاتی در استان در خصوص مشکلات سلامت مرغ و تخم مرغ پخش شد که باید آن را مدیریت می‌کردیم، افزود: به مردم این اطمینان را می‌دهیم که محصولاتی که در بازار وجود دارند، از سلامت کامل برخوردارند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان حدود ۴۰ روز خواب را از همه گرفت که طی آن ۹ واحد مرغ گوشتی، یک واحد مرغ مادر،  ۱۰ واحد مرغ تخمگذار، یک واحد شترمرغ، یک واحد پولت، یک پرنده مهاجر و سه کانون بومی در استان معدوم‌سازی شدند.

اصغرزاده با اشاره به اینکه عملیات مهار بیماری و واکسیناسیون طیور را در برنامه گذاشتیم، تصریح کرد: در حال حاضر شرایط شیوع این بیماری در استان رو به بهبود است.

وی با بیان اینکه در زمینه معدوم‌سازی واحدهای آلوده در کشور رکورد زده‌ایم، افزود: در تمامی کشتارگاه‌ها افرادی که ذبح می‌کنند در همان مکان مستقر بوده و کارمند مجموعه دامپزشکی هستند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با اشاره به ذبح بهداشتی دام، ادامه داد: در شهرستان بیرجند افراد غیرمرتبط یا فرد دامدار وارد کشتارگاه شده و نسبت به ذبح دام اقدام می‌کنند که در این زمینه لازم است برای افرادی که مشغول به ذبح دام هستند، شناسنامه صادر شود.

اصغرزاده بیان کرد: پس از شیوع بیماری، بخش مولکولی (PCR) آزمایشگاه مرکزی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی به عنوان هجدهمین استان راه‌اندازی شد و در این راستا لازم نیست دیگر نمونه‌ها را به خارج از استان ارسال کنیم.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *