اخبار 09 آذر 1401 - 2 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 13 دقیقه
کپی شد!
0

تفاوت کوین و توکن در بازار ارزهای دیجیتال چیست؟

 

در بازار ارز دیجیتال دو مفهوم توکن و کوین وجود دارند که اغلب اشتباها مورد استفاده قرار میگیرند. اما دلیل این خطا چیست؟

در عرصه نوظهور کریپتوکارنسیکه با سرعت بالایی هم رو به رشد دارد، رواج اصطلاحات نوین باعث ایجاد سوءبرداشتهایی شده است. کارنسی یا ارز نوعی وسیله مبادله و همینطور نوعی واحد شمارش محسوب میشود. بیت کوین دارای این ویژگیها بود و به نوعی ذخیرهکننده ارزش به شمار میرود. 

به این ترتیب نام کریپتوکارنسی نامی مناسب برای بیت کوین است و پس از موفقیتهای این ارز دیجیتال همه توکنها و کوینهایی که به شکل انبوه به تولید رسیدند، نام کریپتوکارنسی را دریافت کردند. این در حالی است که بسیاری از آنها دارای شرایط لازم برای دریافت این نام نبودند.

C:\Users\SAMSUNG\Desktop\تفاوت کوین و توکن.jpg

بنابراین باید به تفاوت آنها توجه داشت و در این مقاله هم میخواهیم در مورد تفاوت کوین و توکن در بازار ارز دیجیتال بیشتر صحبت کنیم. در ابتدا به تعریف هر کدام از آنها میپردازیم.

منظور از کوین چیست؟

کوین نوعی ارز دیجیتال است که با کمک تکنیک رمزنگاری شکل گرفته است و در طول زمان ارزش را ذخیره میکند. بیت کوین نمونه شناختهشده از کوین است. این ارز دیجیتال مبتنی بر تکنولوژی بلاک چین است که دادهها در آن به شکل جمعی ذخیره و در میان شرکتکنندگان شبکه بلاک چین به اشتراک گذاشته میشوند. 

باید دقت داشت که کوینها جهت انجام فعالیتهایی فراتر از عملکرد پول ایجاد نشدهاند؛ کوینها دارای خصوصیات مشترکی با پول هستند. از جمله این:

  • قابلیت تعویض را دارند
  • قابلیت تقسیم را دارند
  • قابلیت انتقال را دارند
  • ماندگاری دارند
  • دارای عرضه محدودی هستند.

منظور از توکن چیست؟

توکن را میتوان نوعی دارایی دیجیتال در نظر گرفت که میتوان از آن به عنوان نوعی روش پرداخت استفاده کرد. به این ترتیب دارای عملکرد مشابهی با کوین است. 

اما تفاوت عملکرد آنها در این مسئله است که کوین این حق را به کاربر میدهد که در شبکه سهیم باشد. این در حالی است که توکن به طور معمول روی پلتفرم بلاک چین دیگر ایجاد میشود. آنها ممکن است که بیانگر سهم در یک شرکت باشند و یا برای پروژهای خاص مورد استفاده قرار گیرند و یا دارای عملکردی مثل عملکرد داراییهای دیجیتال باشد. 

یک مثال ساده از توکن و کارکرد آن، بلیط کنسرت است. این بلیط صرفا برای شرکت در آن کنسرت ارزش دارد و قابلیت استفاده در جاهای دیگر را ندارد.

فرق بین توکن و کوین چیست؟

تا کنون دریافتیم که توکن و کوین چه هستند. اما الان زمان آن رسیده تا دریابیم تفاوت آنها در چیست. تلاش بر آن است تا به سادهترین روش ممکن این کار را انجام دهیم. پیشنهاد میکنیم که قبل از اقدام به خرید انواع ارزهای دیجیتال از صرافیهای مختلف از جمله قبل از اقدام به خرید ارز دیجیتال تبدیل و انجام سرمایهگذاری به این تفاوتها آگاهی لازم را داشته باشید.

C:\Users\SAMSUNG\Desktop\فرق کوین و توکن.jpg

شاید تا کنون شما هم متوجه شده باشید که اصلیترین تفاوت این دو در داشتن یا نداشتن بلاک اختصاصی است. منظور آن است که کوینها ارزهای اصلی یک شبکه بلاک چین محسوب میشوند اما توکنها فاقد بلاک چین اختصاصی بوده و از طریق قراردادهای هوشمند آن هم بر روی پلتفرمهای ساخت قرارداد هوشمند ایجاد میشوند. 

از جمله پلتفرمهایی که قرارداد هوشمند بر روی آنها ایجاد میشود، کاردانو، اتریوم، فانتوم، سولانا و هارمونی وان را میتوان نام برد. 

تفاوت بعدی این دو به کاربردهای آنها برمیگردد. بدون وجود کوین امکان برقراری تعامل با بلاک چین وجود ندارد. برای انجام همه تراکنشهایی که در شبکه بلاک چین صورت میگیرند میبایست هزینه پرداخت کرد که این هزینهها بواسطه کوین پرداخت میشوند. در حالی که از توکن برای این کار نمیتوان استفاده کرد.

برای ماینرها و اعتبارسنجها از کوینها به عنوان پاداش استفاده میشود. همچنین برای استیکینگ و برقراری امنیت شبکه از کوین استفاده میشود.

در عوض ایجاد توکنها برای اهداف مختلفی است. توکنهایی چون دای و تتر به عنوان استیبل کوینی محسوب میشوند که معادل با ارز فیات دلار امریکا بوده که در اغلب شبکههای بلاک چین مورد استفاده قرار میگیرند. بعضی از توکنها برای انجام پرداختهای درون برنامهای یا به منظور استیکینگ و یا برای تامین امنیت شبکه و یا حتی برای کسب درآمد مورد استفاده قرار میگیرند. 

تفاوت توکن و کوین از نظر نگهداری چیست؟

از جمله مهمترین تفاوت میان این دو مربوط به چگونگی ذخیره کردن آنها است. یعنی چگونگی ذخیره کردن آنها در کیف پول ارز دیجیتال. هر کدام از کوینها دارای آدرس کیف پول خاص خود هستند و برای انجام تراکنشهای مد نظرشان هم باید از آن آدرس استفاده کنند.

به این ترتیب در انجام نقل و انتقالات حتما باید به آدرس دقت کرد در غیر اینصورت دارایی فرد قابل برگشت نخواهد بود. در عوض توکنها را به هر آدرسی میتوان ارسال کرد که بر روی شبکه بلاک چین تعریف شدهاند. البته برای فرایند ذخیرهسازی توکنها هم کیف پولهای دیجیتال ساخته شده است.

C:\Users\SAMSUNG\Desktop\کوین چه فرقی با توکن دارد؟.jpg

 سخن آخر

در این مقاله به بررسی تفاوت کوین و توکن پرداختیم. این دو مفهوم اغلب به اشتباه به کار گرفته میشوند در حالی که دارای تفاوتهای اساسی با هم هستند که به صورت مفصل پیشتر به آن پرداختهایم. باید گفت که ایجاد توکن بسیار راحتتر از ایجاد یک کوین است. چرا که نیازی نیست کد جدیدی ایجاد کرد و یا نیاز به تغییر کد موجود نیست.

برای ایجاد توکن صرفا باید از یک الگوی استاندارد از پلتفرمهایی از قبیل اتریوم کمک گرفت؛ اتریوم مبتنی بر بلاک چین است و این امکان را برای هر شخصی ایجاد میکند تا در طی چند مرحله به ایجاد توکن بپردازد. باید دانست که اتریوم نخستین پلتفرمی محسوب میشود که باعث سهولت در ایجاد توکن شده است.

بطور خلاصه کوین ارزهایی محسوب میشوند که برای خرید و فروش میتوانند مورد استفاده قرار گیرند در حالی که توکنها میتوانند برای دستیابی به محصول خاص و یا حتی به عنوان سهم یک شرکت باشند.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *