اخبار 20 خرداد 1402 - 1 سال پیش زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
کپی شد!
0

الزامات آب‌ و هوایی و آبیاری نهال گلابی

 

یک درخت گلابی بالغ و سالم به‌طور متوسط 90 کیلوگرم میوه تولید می‌کند. این نرخ برای نوع نیمه کوتوله 45 کیلوگرم است. کارشناسان نهالستان پالیز اعتقاد دارند باغداران برای پرورش نهال گلابی باید علاوه بر انتخاب گونه سازگار با شرایط آب‌وهوایی منطقه، به آبیاری آن‌ها نیز توجه ویژه‌ای نشان دهند. این مجموعه به عنوان بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین نهالستان در ایران، عرضه‌کننده انواع نهال به نهالستان‌های بزرگ کشور است.  

با این انواع نهال گلابی بیشتر از آن چیزی که انتظار داری، برداشت کنید!

انواع ارقام نهال گلابی با توجه به المان‌هایی چون گونه؛ نوع رقم و رگه درخت دسته بندی میشوند. هریک از این المان‌ها در نحوه شکل‌گیری تاج؛ رنگ و شکل و طعم میوه و زمان رسیدن آن، ارتفاع و عمر اقتصادی درختان میتواند تاثیرگذار باشد.

انواع ارقام نهال گلابی با بهترین عملکرد در باغ‌های کشورمان :

نهال گلابی رد آنجو

نهال گلابی بیروتی

نهال گلابی ویلیام دوشیز

نهال گلابی شاه میوه

نهال گلابی سیبری

نهال گلابی درگزی

نهال گلابی نطنزی

نهال گلابی اسپادانا دیررس

شرایط آب‌و‌هوایی مناسب برای نهال گلابی

به‌طور کلی، درخت گلابی در آب‌وهوای سرد و مرطوب رشد می‌کند؛ جایی که زمستان‌های سرد و تابستان‌های خنکی داشته باشد. تخمین زده می‌شود که گونه‌های محبوب گلابی به حدود 400 تا800 ساعت سرما (قرار گرفتن در دمای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد) نیاز دارند تا رشد و باردهی منظمی داشته باشند. با این حال، انواعی وجود دارند که برای تولید میوه، نیازمند 1500 ساعت سرما هستند. گونه‌هایی از گلابی نیز وجود دارند که تنها پس از 150 ساعت، میوه تولید می‌کنند.

برای رشد درخت گلابی، آفتاب فراوان ضروری است؛ زیرا این مسئله به‌طور قابل‌توجهی روی رنگ میوه تاثیر می‌گذارد. اکثر گونه‌های محبوب گلابی در مناطقی رشد می‌کنند که دما به ندرت بالاتر از 32 درجه سانتی‌گراد افزایش می‌یابد. برخی از پرورش‌دهندگان گلابی در آمریکا و اروپا در زمانی که دما از حد معینی فراتر می‌رود، از فن‌های بزرگ برای خنک کردن باغ استفاده می‌کنند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه شرایط مراقبت از نهال گلابی، می‌توانید به منابع معتبر آنلاین مانند ویکی‌پدیا، پالیز نهال ، ویکی چگونه (Wikki How) و … مراجعه کنید. 

شرایط تولید میوه گلابی مرغوب 

کشاورزان قدیمی ادعا می‌کنند که درخت سیب و گلابی تنها زمانی می‌تواند محصول خوبی داشته باشد که در ارتفاع معینی (بالای 487 متر) از سطح دریا رشد کند. آن‌ها می‌گویند تنها در صورتی که درختان سالانه بیش از 1200 ساعت سرما را تجربه کرده باشند (سرما به عنوان قرار گرفتن در معرض دمای کمتر از 7 درجه سانتی‌گراد)، محصولی باکیفیت تولید می‌کنند. 

الزامات ذکرشده در مورد انواع گلابی که در گذشته محبوبیت داشتند، صادق بودند. با این حال، امروزه انعطاف‌پذیری و سازگاری درخت گلابی همراه با انتخاب گونه مناسب، پرورش‌دهندگان را قادر می‌سازد این درختان را حتی در آب‌وهوای گرم نیز کشت کنند. به عنوان مثال، دانشگاه فلوریدا یک نوع گلابی تولید کرده است که عملکرد بسیار خوبی در مناطق گرم دارد. 

با این حال، پرورش درخت گلابی در آب‌وهوای گرم، کار چندان آسانی نیست. کشاورزان برای موفقیت در این زمینه به آزمایش‌های گسترده (انتخاب و کشت حداقل 10 نوع مختلف در سال) و البته بهینه‌سازی مستمر روش‌های گرده‌افشانی، آبیاری، کوددهی و برداشت نیاز دارند.

روش آبیاری درخت گلابی 

نهال گلابی به‌طور متوسط به آب زیادی نیاز دارد تا بتواند ریشه، برگ و در نهایت میوه تولید کند. به عنوان یک قاعده کلی، درختان گلابی جوان نسبت به درختان بالغ به آب بیشتری نیاز دارند. در مناطقی که بارندگی‌های مکرر وجود دارد، آبیاری از طریق آب باران انجام می‌شود. 

به‌عنوان دومین قانون کلی، در مناطقی که بارندگی‌های مکرر وجود ندارد، آبیاری درختان حدود یک بار در هفته از بهار تا پاییز مفید است. 

به‌عنوان سومین قانون کلی، اکثر درختان گلابی بالغ تقریبا به نیمی از آب سالانه در ماه‌های تابستان نیاز دارند. از طرفی باید از آبیاری بیش از حد خودداری شود، زیرا مطمئنا باعث پوسیدگی ریشه می‌شود. 

موارد ذکرشده فقط قوانین سرانگشتی هستند که نباید بدون انجام تحقیقات شخصی از آن‌ها پیروی کرد. هر گونه گلابی الزامات مخصوص به خود و نیازهای متفاوتی دارد. اگرچه برخی از قوانین کلی ممکن است اعمال شوند، اما بافت خاک و شرایط آب‌وهوایی، میزان آب مورد نیاز برای برداشت محصول را تعیین می‌کنند.

برای خرید نهال گلابی و سایر انواع نهال‌ها و همچنین استعلام قیمت نهال گلابی، می‌توانید از طریق لینک زیر به وب‌سایت پالیز نهال دسترسی داشته باشید :

https://paliznahal.ir/product-category/pear/ 

آسیب آبیاری بیش از حد نهال گلابی

نوع خاکی که درختتان در آن کاشته شده را در نظر داشته باشید. خاک‌های رسی سنگین به خوبی آب را نگه می‌دارند و نیازمند آبیاری کمتری هستند، در حالی که خاک‌های شنی به راحتی تخلیه می‌شوند و به آبیاری‌های مکرر نیاز دارند. هرگز اجازه ندهید آب بیش از 24 ساعت در اطراف درخت شما بماند، زیرا باعث پوسیدگی ریشه‌ها می‌شود. 

اگر درختان گلابی را در خاک رسی سنگینی کاشته‌اید، شاید لازم باشد آبیاری خود را به چند جلسه تقسیم کنید تا آب در زیر درخت جمع نشود. درختان تازه کاشته شده تقریبا به 4 لیتر آب در هفته نیاز دارند. این میزان آب می‌تواند با آبیاری یا بارندگی تامین شود. می‌توانید با لمس خاک در فاصله 15 سانتی‌متری از تنه و عمق 15 تا 25 سانتی‌متری، ببینید درخت به آب بیشتری نیاز دارد یا خیر.  

خرید نهال گلابی مرغوب و باکیفیت

برای دستیابی به برداشت پرحجم و باکیفیت، باید نهالی سازگار با شرایط محلی را انتخاب کنید. خرید نهال از مراکز نامعتبر می‌تواند سال‌ها تلاش و هزینه شما را بر باد دهد. به همین دلیل اطمینان از کیفیت و مقاومت نهال، بسیار ضروری است. 

نهالستان پالیز یکی از معتبرترین مراکز برای عرضه نهال گلابی و دیگر انواع نهال‌ها در کشور است. از گونه‌های مختلف موجود در این مجموعه می‌توان به بارتلت، بیروتی، اسپادانا، ردآنجو، درگزی، سیبری، سردرودی، مشو، نطنزی و … اشاره کرد. کارشناسان پالیز با اتکا به دانش روز و سال‌ها تجربه، توانسته‌اند بهترین انواع گلابی را برای کشت در مناطق مختلف ایران پرورش دهند. 

خرید نهال گلابی از این مجموعه هم به‌صورت حضوری و هم اینترنتی قابل انجام است. علاوه بر این، شما می‌توانید برای دریافت استعلام قیمت نهال گلابی، سیب، گردو و … به وب‌سایت پالیز نهال مراجعه کنید. 

www.paliznahal.ir

09144501007

09144501008

 

 

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *