اخبار 13 25 آبان 14009:50 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

تلاش‌ خونتای میانمار برای عزل سفیر کشورش در سازمان ملل

تلاش‌ خونتای میانمار برای عزل سفیر کشورش در سازمان ملل
سفیر میانمار در سازمان ملل

حاکمیان نظامی میانمار بار دیگر برای جایگزینی سفیر کنونی کشورشان در سازمان ملل که مخالف عزل دولت آنگ سان سوچی و تصاحب دولت در اول فوریه است، تلاش کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، وونا مائونگ لوین، وزیر خارجه میانمار در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که او «آنگ تورین» که امسال بعد از ۲۶ سال ارتش را ترک کرده، به عنوان سفیر میانمار در سازمان ملل متحد تعیین کرده است.

نسخه‌ای از این نامه روز سه‌شنبه به دست آسوشیتدپرس رسید.

وزیر خارجه میانمار گفته است، کیاو موئه تون، منصوب دولت سوچی، که اکنون به عنوان سفیر میانمار در سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شود، دوره خدمتش در ۲۷ فوریه ۲۰۲۱ به علت “تخطی از وظایف محوله” خاتمه یافته است.

سفیر کنونی میانمار در سازمان ملل در نشست ۲۶ فوریه مجمع عمومی که چند هفته پس از کودتا در کشورش برگزار شد، خواستار قوی‌ترین اقدام ممکن از سوی جامعه بین‌المللی برای احیای دموکراسی در میانمار شد. او همچنین از تمام کشورها خواست تا این کودتا را قویا محکوم کرده، از به رسمیت شناختن رژیم نظامی امتناع کرده و از این رهبران نظامی بخواهند تا به نتایج انتخابات نوامبر ۲۰۲۰ که حزب “لیگ ملی برای دموکراسی” متعلق به سوچی در آن پیروز شد، احترام بگذارد.

سفیر کنونی میانمار در سخنانش گفت: ما به مبارزه برای ساخت دولتی که از مردم باشد، به دست مردم باشد و برای مردم باشد، همچنان ادامه خواهیم داد.

تلاش‌های پیشین ارتش میانمار برای عزل کیاو موئه تون ناکام مانده و هیچ اقدامی روی نامه این وزیر خارجه که مورخ ۱۲ مه است، گزارش نشده است.

مجمع عمومی ۱۹۳ عضوی سازمان ملل مسوول تایید دیپلمات‌هاست. درخواست تاییدیه ابتدا به کمیته ۹ عضوی متشکل از کامرون، چین، ایسلند، روسیه، پاپوآ گینه‌نو، ترینیداد و توباگو، تانزانیا، ایالات متحده و اروگوئه ارسال می‌شود.

فرحان حق، سخنگوی سازمان ملل گفته است، تا جایی که او اطلاع دارد جلسه کمیته تاییدیه برنامه‌ای برای تشکیل جلسه ندارد.

در همین حال، از زمان بروز آشوب‌ها پس از تصاحب قدرت به دست ارتش میانمار، تلاش‌های این کشور برای مهار کرونا به هرج و مرج کشیده شده است. روز سه‌شنبه نیان وین، مشاور سیاسی سوچی که از سیاستمداران کهنه‌کار بود، در زندان بر اثر ابتدا به کرونا جان باخت.

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *