اخبار 18 30 آبان 140010:09 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

چشم‌ها بر انتخابات محلی ونزوئلا

چشم‌ها بر انتخابات محلی ونزوئلا

سیستم انتخاباتی ونزوئلا قرار است امروز (یکشنبه) و زمانی که میلیون‌ها رای دهنده در این کشور آمریکای لاتین برای شرکت در انتخابات محلی پای صندوق‌های رای می‌روند، به بوته آزمون گذاشته شود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این رقابت انتخاباتی از سوی بیش از ۱۳۰ ناظر بین‌المللی که اکثرا از اتحادیه اروپا هستند، نظارت می‌شود. همچنین این نخستین بار در چهار سال گذشته است که احزاب اصلی اپوزیسیون ونزوئلا در یک روند انتخاباتی شرکت می‌کنند؛ این تصمیم در میانه مذاکرات بین حزب حاکم و اپوزیسیون که اکنون تعلیق شده، گرفته شد.

بیش از ۲۱ میلیون ونزوئلایی واجد شرایط شرکت در انتخابات محلی هستند تا بیش از ۳۰۰۰ پست شامل ۲۳ فرماندار و ۳۳۵ شهردار را انتخاب کنند. بیش از ۷۰ هزار کاندیدا وارد این رقابت انتخاباتی شده‌اند.

نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در میان کاندیداها نیست. دوران ریاست جمهوری وی ۲۰۲۵ پایان می‌یابد اما آنچه که در معرض خطر قرار دارد، مشروعیت شورای ملی انتخابات این کشور آمریکای لاتین است که اغلب به ایجاد شرایطی به نفع متحدان مادورو متهم شده چون همین شوراست که در طول سال‌های گذشته تصمیماتی را در رد صلاحیت احزاب و برخی از کاندیداهای مشهور اپوزیسیون اتخاذ کرده است.

ناظران بین‌المللی در سراسر ونزوئلا برای نظارت بر شرایط انتخابات مستقر شده‌اند که شامل برگزاری عادلانه، دسترسی به رسانه، کارزارهای انتخاباتی و رد صلاحیت کاندیداها می‌شود. آنها انتظار دارند که نتایج اولیه این انتخابات در روزهای آتی منتشر شود.

همچنین نخستین بار در ۱۵ سال گذشته است که ناظران اروپایی در ونزوئلا حضور یافتند. در انتخابات گذشته، نظارت خارجی توسط سازمان‌های محلی و چندجانبه انتخاباتی نزدیک به دولت کاراکاس صورت می‌گرفت.

از قدیم شرکت رای دهندگان در انتخابات محلی و شهرداری ونزوئلا کم بوده است.

صرفنظر از میزان شرکت در انتخابات، رای گیری امروز می‌تواند نشانه حضور رهبران اپوزیسیون جدید،‌ ائتلاف‌های مستحکم و خط مشی مورد نظر از سوی اپوزیسیون مادورو باشد.

منبع: ايسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *