اخبار 37 23 آذر 140011:18 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت شود

نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت شود
رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی گفت: در آموزش و پرورش، نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت کرد.
به گزارش خبرنگار ایسنا منطقه قم، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک‌زایی شامگاه پنج شنبه در آئین اختتامیه همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش در پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی عنوان کرد: در برگزاری این همایش و بررسی دیدگاههای مختلف، از نظریه آیت الله جوادی آملی پیرامون نظریه علم دین بهره گرفته ایم.
رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی افزود: تولیدات علمی خوبی در حوزه علوم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش انجام شده است که می تواند نقش مهمی در مطالعات و برنامه های درسی آموزش و پرورش داشته باشد.
وی بیان کرد: در آموزش و پرورش، نباید از فلسفه تعلیم و تربیت بر اساس علوم اسلامی، غفلت کرد، تعلیم و تربیت، بر اساس نظریه علم اسلامی ما را به تعالی می رساند.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی اظهار کرد: در بیانیه گام دوم رهبری، توصیه های مهمی به جوانان شده است که مهم ترین آن علم،پژوهش، اخلاق،معنویت، استقلال، آزادی، عدالت، کرامت و سبک زندگی است. بخش عمده ای از این توصیه ها،به حوزه فلسفه تعلیم و تربیت برمی گردد و تکلیف بحث علم و نظریه علم مشخص می شود.
وی بیان کرد: فلسفه ،امامت علوم را بر عهده دارد، در تعلیم و تربیت الگوهایی خود را نشان می دهد، یکی از الگوها، الگوی حرکت است که در فلسفه اسلامی با آن مواجه هستیم،ما زندگی را حرکت می دانیم و فلاسفه گفته اند در حرکت،تعالی است.
حجت الاسلام والمسلمین لکزایی افزود: یک حرکت مربوط به عالم متعالی و دیگری مربوط به عالم متدانی و دنیوی است وهمین دو نظریه را می توان در تعلیم وتربیت مدل سازی کرد. درهمین رابطه محرک های معرفتی، محرک های انگیزشی، ایجابی، سلبی و… قرار دارد،هر دانشی که نقش نجات انسان را بازی کند مهم است.
رئیس پژوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی اظهار کرد: نفع علوم در سه بخش است؛ ظاهر و بدن، نفس و عقل و حوزه اعتقادات که هر یک دارای مباحث وسیعی است.
وی بیان کرد: علم متعالی به لحاظ مبدا، مقاصد، متحرک، محرک، مسیر و مسافت و جنبه تعالی، خود را در تعلیم و تربیت نشان می دهد.
گفتنی است در این همایش نظریه‌های تربیتی و برنامه های درسی و هستی شناسی علم و بازسازی مفهوم اسلامی شدن متون درسی و …بررسی شد.
مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *