اخبار 20 شهریور 1403 - 1 هفته پیش زمان تقریبی مطالعه: 2 دقیقه
کپی شد!
0

محدودیت‌های روابط عمومی سنتی

مزایای روابط عمومی، استراتژی‌ها، ابزارها و روندها، موضوعاتی هستند که اغلب توسط متخصصان این حرفه مورد بحث قرار می‌گیرد و درباره آن نوشته می‌شود. اما مسئله‌ای که کمتر از آن صحبت شده محدودیت‌های روابط عمومی است. ممکن است تصور شود که صحبت در مورد محدودیت‌های روابط عمومی فایده‌ای ندارد، بلکه نیاز است که همه برندها و شرکت‌ها اهمیت روابط عمومی و امکانات آن را درک کنند.

از طرفی ممکن است برخی از مشتریان، برندها، افراد و چالش‌های نه چندان معمولی وجود داشته باشند که برخورد با آن‌ها از طریق روابط عمومی آسان نباشد. اینجاست که ما متوجه نیاز برندها به آگاهی از محدودیت‌های روابط عمومی می‌شویم. در این مقاله قصد داریم به چند مورد از محدودیت‌های روابط عمومی به طور مختصر اشاره کنیم. با ما تا پایان مقاله همراه باشید.

محدودیت‌های روابط عمومی

روابط عمومی تبلیغات نیست

این نکته مهمی است که هر برندی باید از آن آگاهی پیدا کند. هنگامی که متوجه این محدودیت شدیم، مشاوره با مشتری و توسعه پروسه روابط عمومی آسان خواهد بود و هر دو طرف از نتیجه رضایت خواهند داشت. در حقیقت تولید محتوای روابط عمومی و شیوه‌ای که رسانه‌های مختلف، یک برند یا رهبری آن را به تصویر می‌کشند، همه در اختیار روزنامه‌نگار و سردبیر است. روابط عمومی می‌تواند در بهترین حالت سعی کند از طریق ایجاد روابط خوب و صحبت‌های درست با رسانه بهترین نتیجه را رقم بزند. اما محدودیت‌هایی مانند تاریخ پخش، لحن داستان و … را نمی‌تواند کنترل کند. این موارد فراتر از محدوده کاری PR است.

روابط عمومی فروش نیست

همان‌طور که روابط عمومی تبلیغات نیست، روابط عمومی فروش هم نیست. انتظار نداشته باشید که سعی کنید رابطه‌ای بین روابط عمومی و درآمد ایجاد کنید. این دو هیچ ارتباط و نسبتی با هم ندارند. کاری که روابط عمومی انجام می‌دهد، این است که محصول یا خدمات شما را به شهرت برساند و برند شما را در ضمیر خودآگاه و ناخودآگاه کاربران و مشتریان قرار دهد. روابط عمومی اخبار و گفتمان‌های منفی مرتبط با برندها و محصولات را پاک‌سازی می‌کند. همه این‌ها منجر به ایجاد سیستمی می‌شود که فروش را در نهایت ارتقا می‌دهد. اما نکته اصلی این است که هدف نهایی روابط عمومی فروش نیست.

بازگشت سرمایه تضمین شده

بدون شک بیشتر برندها از روابط عمومی انتظار بازگشت سرمایه چند برابری را دارند. در حالی که تبلیغات، قدم‌های کاری شما را مطمئن و کنترل می‌کند، اما باید بدانید که ارزش پوشش سرمقاله بسیار بیشتر از تبلیغات است و روابط عمومی این کار را با کسری از هزینه تبلیغات انجام می‌دهد.

خوب، این درست است، اما بدان معنا نیست که روابط عمومی می‌تواند همه چیز برند شما را پوشش دهد. سازمان‌ها باید بدانند که ممکن است مواقعی وجود داشته باشد که مصاحبه‌ها، اطلاعیه‌ها و … نتایج مطلوب را از رسانه‌ها دریافت نکنند.

روابط عمومی نمی‌تواند اخبار سوء و بد را به طور کامل پاک کند

ممکن است برندها، شخصیت‌ها، محصولات یا مدیرانی وجود داشته باشند که تجربه تلخی از اخبار بد و ناشایست در مورد خود داشته باشند. روابط عمومی می‌تواند سعی کند تصویر مخدوش شده را پاک کند و احتمالاً بهترین ابزار نیز هست، اما به این نکته نیز باید توجه داشت که محدودیت‌هایی نیز برای این کار دارد. باید توجه داشت که برای مثال لکه‌های قوی روی یک تصویر را نمی‌توان یک شبه پاک کرد. محدودیت‌هایی برای این کار وجود دارد. همچنین برای انجام همین کار به تخصص، زمان و تلاش زیادی نیاز است.

روابط عمومی سپر بلای سازمان نیست

مشاوره روابط عمومی، سخنگوی شما، تیم ارتباطات شرکتی به هیچ وجه سپری برای پنهان شدن در مواقع بحران نیست. بله، آن‌ها کسانی هستند که در خط مقدم می‌ایستند، ضربه مستقیم رسانه‌ها را می‌گیرند و از سازمان دفاع می‌کنند. اما این بدان معنا نیست که سازمان بتواند پشت آن‌ها پنهان شود و مسئولان ساکت بماند.

خط مقدم یا روابط عمومی شما باید از داخل سازمان تأمین و حمایت شود. همچنین بحث در مورد استراتژی، ترسیم طرح و پاسخگویی به سؤالات رسانه‌ای تنها راه است. هیچ روابط عمومی نمی‌تواند به عنوان سپر شما عمل کند یا پناهگاهی را برای شما فراهم کند تا در مواقع بحران پشت آن پنهان شوید. البته خرید زمان داستان متفاوتی است و این یکی از مزایای داشتن روابط عمومی در کنار شماست.

روابط عمومی نمی‌تواند از هیچ بسازد

برای نشان دادن یک تصویر مثبت، سازمان باید حداقل‌ها را داشته باشد. برای ایجاد شهرت، روابط عمومی نیاز به یک پایگاه دارد. اگر وجهه و شهرت وجود نداشته باشد به همان اندازه نمی‌توان در مورد آن تبلیغ کرد. به همین ترتیب، اگر خبری برای انتشار وجود نداشته باشد، روابط عمومی نمی‌تواند شما را با زور وارد اخبار کند. شما نیاز به ارائه نکاتی برای صحبت و گفت و گو دارید. بله، تخصص روابط عمومی می‌تواند شهرت شما را چند برابر کند، اما اگر حداقل‌های مورد نیاز را دریافت نکنند، نباید از آن‌ها انتظار خروجی داشته باشید.

روابط عمومی نمی‌تواند جای خالی مدیر و رهبر را در رسانه‌ها پر کند

برای اینکه در کانون توجه قرار بگیرید، باید حضور مستقیم خود را در میان انظار و رسانه‌ها پررنگ کنید. عموم مردم از روابط عمومی انتظار ایجاد ارتباط دارند. یادتان باشد که اعلامیه‌ها، انتشارات و داستان‌های یک طرفه برای همیشه مؤثر نیستند. برای تأثیرگذاری بر مردم و به دست آوردن جایگاه رهبری فکری، مقامات عالی‌رتبه یا سخنگوها باید همه موانع را کنار بگذارند و در انظار عمومی ظاهر شوند. تعامل با رسانه‌ها و ایجاد ارتباط مستقیم نقش بسزایی در شهرت عام شما بازی می‌کند. اما اگر رهبری ساکت و خجالتی باشید، حتی بهترین روابط عمومی هم نمی‌تواند تأثیری بر رشد و بهبود شهرت شما در میان مردم داشته باشد.

نتیجه‌گیری

در این مقاله در مورد نقش و اهمیت روابط عمومی در مواقع مورد نیاز و بحرانی و اهمیت حضور آن‌ها صحبت کردیم. همچنین به چالش‌ها و محدودیت‌های آن‌ها ناشی از روش کار سیستم‌ها و تیم‌های وابسته با آن‌ها اشاره کردیم. و درنهایت به این نتیجه‌گیری رسیدیم که همکاری سایر تیم‌ها و مدیران در کیفیت و بهبود کار روابط عمومی و خروجی مورد انتظار از آن‌ها نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

 

منبع: ایبوک روابط عمومی مدرن – تریبون

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *