اخبار 26 10 آذر 14003:06 ق.ظ زمان تقریبی مطالعه: 1 دقیقه
کپی شد!
0

کاهش ۹۰ درصدی بارش‌های زمستانه در گناباد

کاهش ۹۰ درصدی بارش‌های زمستانه در گناباد
عکس آرشیوی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره هواشناسی گناباد از کاهش ۶۳ درصدی کل بارندگی نسبت به میانگین ۳۰ ساله در گناباد خبر داد و گفت: میزان بارش‌ها در زمستان افت شدیدی داشته به طوری که در بعضی مناطق شهرستان ۸۵ الی ۹۰ درصد کاهش میزان بارندگی در زمستان را شاهد بوده‌ایم.

داریوش شیبانی در گفت‌وگو با ایسنا عنوان کرد: میزان بارندگی‌ها در دو سال اخیر در شهرستان گناباد بسیار خوب بود اما سال جاری و به خصوص در زمستان، میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین سال‌های قبل، به شدت کاهش یافته است.

شیبانی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در دو سال گذشته بارندگی‌های خوبی در منطقه داشتیم اما این دو سال ملاک دقیقی برای ارزیابی نیست و از قبل هم گفته بودیم که هنوز وارد دوره ترسالی نشده‌ایم و خشکسالی‌ها همچنان در منطقه ادامه دارد.

با کاهش ۶۳ درصدی میزان بارش‌ها در گناباد مواجه بودیم

وی ادامه داد: ملاک مقایسه در آمارهای هواشناسی یک دوره طولانی‌ مثلا دوره ۳۰ ساله است چون این یک دوره طولانی‌ مدت بوده و مقایسه دقیق‌تری به ما می‌دهد که بر اساس مقایسه بارش‌های سال جاری، با میانگین ۳۰ سال گذشته، از ابتدای سال زراعی معادل اول مهر ماه، با کاهش ۶۳ درصدی میزان بارش‌ها در شهرستان روبه‌رو بوده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش‌های پاییز سال جاری دقیقا مطابق با میزان نرمال ۳۰ ساله بوده‌ است، تصریح کرد: درصد بالای افت میانگین بارش‌ها مربوط به زمستان است و به طور کلی میزان بارندگی‌های زمستان در گناباد ۹۱ درصد و در نقاط مختلف شهرستان نیز ۸۹ الی ۹۳ درصد افت داشته است.

شیبانی خاطر نشان کرد: افت شدید میزان بارندگی‌ها در زمستان بسیار نگران‌ کننده است، چون بارش‌های زمستانی و به خصوص برف نقش موثری در تغذیه منابع آبی و قنات‌ها دارد و متاسفانه سال جاری این دوره طلایی بارش‌های موثر را از دست دادیم و در ماه‌های آینده هر چه قدر هم بارندگی داشته باشیم، خیلی به تأمین منابع آبی کمک نخواهد کرد چرا که طول روز زیاد شده و به تبع آن آفتاب بیشتر شده و همچنین وزش باد را داریم و اگر بارندگی هم داشته باشیم، تبخیر ناشی از این گرما میزان بارندگی موثر را به شدت کاهش می‌دهد.

رئیس اداره هواشناسی گناباد در رابطه با علت افت میزان بارندگی‌ها در منطقه گفت: شاید یکی از دلایل این کاهش بارندگی، وجود سیستم پرفشار سیبری در کشور بود که این سیستم مانع ورود سیستم‌های غربی بارش‌زا به کشور می‌شد.

شیبانی در ادامه گفت: متوسط دمای آذرماه در گناباد و در تمام کشور پایین‌تر از نرمال و متوسط ۳۰ ساله بود و یخبندان‌های زیادی را در آذر ماه داشتیم اما بر عکس در دی ماه و بهمن ماه در کل استان دمای هوا افزایش پیدا کرد.

به دنبال افت دما بعد از یک دوره هوای گرم، بیشتر محصولات دچار سرمازدگی شدند

شیبانی افزود: این تغییرات دمایی در آذر ماه و ماه‌های اول زمستان باعث شد که کشاورزان خسارات زیادی را متحمل شوند چرا که این تغییرات، باعث شد که گیاهان و درختان مزارع و باغات رشد رویشی سریعی را طی کرده و وارد مرحله زایشی شوند و متاسفانه به دنبال افت دما بعد از یک دوره که هوا گرم بود، بیشتر این محصولات دچار سرمازدگی شدند به طوری که بنا بر گزارش جهاد کشاورزی استان، کل محصول زردآلو در استان و در گناباد دچار سرمازدگی شد.

وی اظهار کرد: سامانه بارشی یکشنبه صبح از منطقه خارج شده و همزمان با خروج آن، ریزش هوای سرد را در شهرستان خواهیم داشت و دمای هوا به یک الی دو درجه زیر صفر خواهد رسید که این کاهش دما، منجر به یخبندان شده لذا کشاورزان باید در زمینه پیشگیری از سرمازدگی محصولات خود اقدامات لازم را انجام دهند.

وی گفت: بنا بر پیش‌بینی‌های مبتنی بر مدل‌های اقلیمی و ریاضی انتظار داشتیم که میزان بارندگی‌ها در اسفند ماه ۱۰ درصد کمتر از میزان نرمال باشد که تا حدودی این پیش‌بینی درست بود همچنین بر اساس همین مدل، پیش‌بینی می‌کنیم که دمای هوا در فروردین ماه حدود نیم درجه نسبت به میانگین ۳۰ ساله افزایش داشته باشد.

رئیس اداره هواشناسی گناباد افزود: با توجه به سرماهای مقطعی که در بهار خواهیم داشت سعی می‌کنیم تا جایی که امکان دارد نسبت به افت دما در منطقه به موقع به کشاورزان اطلاع‌رسانی کنیم تا با انجام اقدامات لازم، بیش از این دچار خسارت نشوند.

به گفته‌ رئیس اداره هواشناسی گناباد میانگین میزان بارش برای کل سال آبی در گناباد ۱۲۹.۵ میلیمتر است و در سال جاری کل میزان بارندگی تا کنون حدود ۲۶.۵ میلیمتر گزارش شده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *