اخبار 16 بهمن 140110:33 ب.ظ زمان تقریبی مطالعه: 14 دقیقه
کپی شد!
0

هر آنچه باید درمورد واکسیناسیون کودکان بدانیم

 

واکسیناسیون روتین کودکان در مطب امری است که باید جدی گرفته شود. این موضوع در برنامه واکسیناسیون کشوری قراردارد و در زمان تولد نوزادان راجع به نحوه انجام آن و ترتیب‌های لازم به خانواده‌ها اطلاعات کافی داده می‌شود. با واکسیناسیون نوزادان می‌توانید از ایجاد هزینه‌های آتی در پی وقوع مشکلات و بیماری‌های متفاوت جلوگیری کنید.

انجام این برنامه به صورت مرتب، باعث افزایش و تقویت سیستم ایمنی کودک شما می‌شود. این برنامه در سال‌های اخیر تقویت شده و همچنین تعدادی دوره برای واکسن‌ها به این برنامه اضافه شده‌است. انجام واکسیناسیون نوزادان و کودکان را می‌توانید در نزدیک‌ترین مرکز بهداشت شهر و منطقه خود داشته‌باشید. همچنین می‌توانید از مطب‌های مورد اعتماد خود برای انجام این کار استفاده نمایید.

دکتر آویشن محمدی

واکسن‌های دوره نوزادی و کودکی

در ابتدا باید بدانید واکسن‌ها انواع مختلفی دارند و ممکن است پس از زدن هرکدام واکنش متفاوتی را از کودک خود شاهد باشید. واکسن‌ها را از بدو تولد شروع می‌کنند که واکسن ابتدایی که به نوزادان تزریق می‌شود، اغلب در بیمارستان انجام می‌گیرد. واکسن نوزادان که در بدو تولد تزریق می‌شود شامل ب.ث.ژ، هپاتیت ب و فلج اطفال خوراکی است. واکسن‌های ب.ث.ژ و فلج اطفال به ترتیب باکتری زنده ضعیف شده و ویروس زنده ضعیف شده هستند. واکسن حاوی باکتری را به صورت زیرجلدی تزریق کرده و فلج اطفال را به صورت دو قطره در هنگام ترخیص در دهان نوزاد می‌ریزند. 

سومین عضو این دوره هپاتیت ب است که اغلب عضلانی تزریق می‌شود. توجه داشته باشید که این مطالب بر اساس برنامه واکسیناسیون کشوری است و ممکن است باتوجه به پروتکل‌های بیمارستان، روش‌های متفاوتی انتخاب شود اما نوع واکسن در همه قسمت‌های ایران یکسان است. سپس در دوماهگی نوزاد خود باید دوباره به مراکز مراجعه کرده و برنامه واکسیناسیون نوزادان را ادامه دهید. 

در این سن لازم است دو نوع واکسن برای نوزاد شما استفاده شود. یکی واکسن پنجگانه است که برای ایجاد مقاومت در برابر کزاز، دیفتری، سیاه‌سرفه، هپاتیت ب و نوعی از آنفولانزا طراحی شده‌است. دومین بخش مربوط به واکسن فلج اطفال خوراکی است که پیش‌تر آن را توضیح دادیم. نوبت بعدی مربوط به دوماه بعد یعنی ۴ ماهگی است که تکرار واکسن پنجگانه، فلج اطفال خوراکی و فلج اطفال تزریقی را داریم.

در ۶ ماهگی نیز این واکسن‌ها یعنی پنجگانه و فلج اطفال خوراکی تکرار می‌شوند و تا سن ۱۲ ماهگی یا همان ۱ سالگی، کودک نیازی به واکسیناسیون ندارد. در سن ۱ سالگی واکسنی به نام MMR  را تزریق می‌کنند. این واکسن برای مقابله با بیماری‌های سرخجه، سرخک و اوریون ساخته شده‌است. واکسیناسیون در سن ۱۸ ماهگی و ۶ سالگی نیز انجام می‌شود که شامل واکسن‌های سه گانه و فلج اطفال به علاوه MMR  در ۱۸ ماهگی است.

 

برخی عوارض پس از انجام واکسیناسیون

واکسیناسیون روتین کودکان در مطب باید با رعایت کامل موارد بهداشتی انجام شود. اما اگر با این همه بازهم شاهد واکنش‌هایی در بدن نوزاد و کودک خود بودید باید به اطلاعاتی که راجع به عوارض در مطب و بیمارستان به شما داده‌شد، مراجعه کرده و علت آن را بیابید.  عوارض ایجاد شده پس از انجام واکسیناسیون می‌تواند در یکی از دسته‌های زیر قرار گیرد.

  • درد در قسمت واکسینه شده 

  • ایجاد کبودی در اندام واکسینه شده که نشان‌دهنده انجام اشتباه واکسیناسیون نوزادان است.

  • تب خفیف طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت اول که به راحتی با استامینوفن کنترل می‌شود.

  • واکنش حساسیتی به صورت کهیر، ورم، تب، تنگی نفس و… که نیم ساعت بعد از تزریق ایجاد می‌شود. (در صورت مشاهده گزارش سریع شود)

  • واکنش موضعی به صورت سفت شدن، درد و یا حتی تخریب بافتی (در صورت مشاهده گزارش شود)

  • ایجاد هرگونه زخم و التهاب در محل تزریق (در صورت مشاهده گزارش شود)

توجه داشته باشید قبل و بعد از انجام واکسیناسیون حتما با پزشک، پرستار و یا ماما راجع به شرایط کودک خود صحبت نمایید. همچنین باید بدانید اگر نوزاد و کودک شما در شرایط خاصی است، برنامه انجام واکسیناسیون روتین کودکان در مطب برای او متفاوت خواهد بود. این شرایط شامل نوزادان نارس، داشتن زردی، حضور تب و یا بیماری‌های خاص می‌باشد. 

نکات مهم پس از انجام واکسیناسیون

پس از انجام واکسیناسیون راجع به عوارض عادی واکسن از فرد واکسیناتور سوال بپرسید. با این کار می‌توانید در صورت ایجاد شرایط غیرعادی در فرزندتان آن را به راحتی تشخیص دهید. ممکن است پس از زدن بهترین واکسن در مطب، فرزند شما دچار حالاتی مانند درد و تب شود که این باعث بی‌قراری و ناراحتی در او می‌شود. در این شرایط شما می‌توانید علاوه بر استفاده از استامینوفن طبق تجویز و توصیه مراقبین سلامت، از روش‌های دیگری نیز استفاده کنید.

می‌توانید برای کاهش درد در ۲۴ ساعت اول از کمپرس سرد استفاده کنید. توجه داشته باشید که سرمای زیاد و ناگهانی به بدن کودکتان وارد نکنید. همچنین نوزادان را می‌توانید با قرار دادن در شرایط خوب روانی و ایجاد ارتباط پوست با پوست مادر و نوزاد، در کاهش درد و ایجاد آرامش کمک کنید. ممکن است ترس از واکسیناسیون نوزادان و کودکان به علت ترس آن‌ها از سوزن و آمپول در اثر تهدیدهای نادرست باشد که باعث افزایش درد آن‌ها نیز می‌شود. 

بهترین کار آن است که از این روش اجتناب کرده و نوزادتان را از واکسیناسیون نترسانید. مابقی روش‌های کاهش تب مانند پاشویه می‌تواند کارآمد باشد اما توجه داشته باشید که در صورت عدم کاهش تب حتما به مراقبین سلامت خود اطلاع دهید. ممکن است برخی افراد تصور کنند حمام کردن پس از واکسیناسیون اشتباه است اما این تصور کاملا رد می‌شود، پس می‌توانید حمام کنید.

دکتر آویشن محمدی

توصیه‌های کلی 

در این بخش برخی نکات کوچک اما مهم را راجع به واکسیناسیون روتین کودکان در مطب می‌خوانید. این مطالب توسط واکسیناتورها رعایت می‌شود، اما باید شما هم به آن‌ها دقت کافی را داشته باشید. اولین و مهم‌ترین مطلب در این مورد رعایت بهداشت توسط واکسیناتور است. تمیزی محیط و دست واکسیناتور مهم است همچنین باید از دستکش استریل استفاده شود.

نکته بعدی راجع به شیشه حاوی واکسن است. بهترین واکسن در مطب آن است که یخ زده نباشد و همینطور باز و روی سطح افتاده نباشد. از واکسیناتور بخواهید که راجع به سلامت واکسن اطمینان حاصل کند. همچنین توجه کنید که مشخصات خود را به درستی اعلام کنید تا واکسن مناسب سن نوزادتان انتخاب شود. 

توجه داشته باشید که محل تزریق واکسن برای نوزادان در قسمت وسط و جلوی ران پای آن‌ها است. بهتر است تزریق دو واکسن به صورت هم‌زمان در یک پا انجام نشود. پس از انجام واکسیناسیون انجام کمپرس سرد و گرم را به ترتیب رعایت کنید تا سریع‌تر درد نوزاد و یا کودک خود را آرام کنید. در نهایت بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و مخصوصا درمورد نوزادان سعی کنید حمایت روانی داشته باشید.

جمع‌بندی  

واکسیناسیون نوزادان، امری ضروری و مهم برای سلامت و زنده‌مانی آن‌هاست. پس لازم است تا والدین به تزریق روتین واکسن‌های نوزاد توجه جدی نمایند تا خطر مرگ‌ومیر و آسیب‌های جدی را کاهش دهند.

مسلماً مهارت و تجربه همه پزشکان در خصوص انجام  واکسیناسیون  دقیق نوزاد با یکدیگر یکی نبوده و ممکن است متفاوت باشد. اینجاست که انتخاب یک پزشک‌ کاردان و متبحر می‌تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. دکتر آویشن محمدی، فوق تخصص اطفال و نوزادان، ازجمله پزشکان خوش‌نام و باسابقه‌ای است.

 دکتر آویشن محمدی دارای تحصیلات  و‌ دانش بالا، تجربه کافی و‌ مهارت بسیار زیادی می‌باشد. به همین دلیل انجام درمان‌های تخصصی نوزادان شما تحت نظر این پزشک متخصص با کمترین درد، و در کوتاه‌ترین مدت‌زمان صورت خواهد گرفت.

برای انجام واکسیناسیون روتین کودکان در مطب توسط دکتر آویشن محمدی با شماره تلفن‌های 09030791155 یا 02188778097 تماس گرفته و یا به مطب ونک به آدرس اول ملاصدرا، روبروی سازمان بورس، جنب داروخانه، ساختمان پزشکان صدرا، طبقه اول و مطب خزانه به آدرس فلکه دوم خزانه، روبه روی نانوایی سنگکی، پلاک ۲۹۹ مراجعه نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر وارد سایت دکتر آویشن محمدی به آدرس www.dravishanmohamadi.com شده و مقالات مربوط در این زمینه را مطالعه نمایید.

مطالب مرتبط
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *